RAW: dilemos ir kompromisai

<![CDATA[

© fototips.ru

Tikrai nesu pirmas, kuris, pradėjęs fotografuoti su skaitmeniniu veidrodiniu fotoaparatu, susidūrė su skaitmeninių nuotraukų RAW formatu, o tiksliau kalbant, pradėjau vis dažniau jį naudoti nei JPEG. Nenoriu čia parašyti dar vieno straipsnelio iš serijos “RAW vs. JPEG”, nes kiekvienas formatas turi tiek savo pliusų, tiek ir savo minusų. Sprendžiant iš apklausosKokiu formatu dažniausiai fotografuojate?” rezultatų, beveik du trečdaliai joje dalyvavusių fotografuoja JPEG formatu, tad visai gali būti, jog net nėra bandę ką nors daryti su RAW nuotraukomis arba gal būt bandė mažai ir dėl kažkokių priežasčių pasiliko prie labiau jiems patinkančio JPEG. Likęs trečdalis (apie juosteles šį kartą nekalbėsime) žino kas tai yra ir vienaip ar kitaip yra susidūrę su šio formato privalumais bei trūkumais bei yra susidūrę įvairiais klausimais bei problemomis apdorojant šio formato nuotraukas. Taigi, aš irgi noriu pasidalinti tam tikromis mintimis bei klausimais, kurie man iškilo dirbant su RAW formato nuotraukomis.

Kurį laiką, kai tik įsigijau savo Sony DSLR-A700P, pagrindinis nuotraukų formatas buvo JPEG. Iš karto galiu atsakyti ir į klausimą kodėl? Todėl, kad pradžiai nusprendžiau išmokti fotografuoti bei perprasti savo fotoaparato valdymą ir galimybes taip, kad jau jame gaučiau tai, ką noriu arba bent jau tai būtų labai artima mano norams. Iš kitos pusės, tai leido man minimizuoti laiką, kurį tenka praleisti prie kompiuterio apdorojant RAW formato nuotraukas. Bet laikui bėgant, vis daugėjo eksperimentinių nuotraukų, kurios buvo skirtos pasižaidimui kompiuteryje. Tačiau kuo toliau, tuo vis dažniau fotoaparatas keliauja kartu su manimi, o tai reiškia, kad tenka fotografuoti įvairiomis apšvietimo (kartais net gi labai greitai kintančiomis) sąlygomis bei įvairiomis progomis, kai nesinori prarasti nuotraukų dėl kokių nors netinkamų fotoaparato nustatymų. Taip pat atsirado poreikis, kad nuotraukose atsispindėtų ne tik tai, ką mato mano akys ar ką užfiksuoja fotoaparato sensorius, bet ir tai, ką ir kaip aš noriu perteikti. Iš kitos pusės, aš pradėjau žymiai kritiškiau vertinti savo nuotraukų kokybę, todėl JPEG formato ribotumas redaguojant nuotraukas vis labiau manęs netenkino.  Kaip jau supratote, visa tai reiškia,kad kuo toliau, tuo dažniau mano fotoaparate yra nustatomas RAW formatas. O RAW dar reiškia ir tai, kad nemažai veiksmo persikėlė į kompiuterį. O tai ir sukūrė pirmąją problemą, su kuria aš susidūriau.

Kol didžioji nuotraukų dalis buvo JPEG formato, aš puikiai gyvenau su Adobe Photoshop Elements, kurią įsigijau nuo 6-os versijos ir naudojausi iki 8-os (taip, taip, paėmiau ir nusipirkau). Mane pilnai tenkino nuotraukų katalogo tvarkymo galimybės, o redagavimo galimybių buvo daugiau, nei man reikėjo. Su fotoaparatu gauta programinė įranga irgi leidžia neblogai tvarkytis su nuotraukų katalogu, bet JPEG nuotraukų redagavimo galimybės tikrai jau labai ribotos. Dar vienas pliusas, kuri iš karto užskaičiau Adobe programai – tai automatinis JPEG nuotraukos kopijos sukūrimas prieš pradedant ją redaguoti, tokiu būdu išsaugant nepaliestą originalą. Bet būtent ši savybė atsisuko  man kitu galu, kai ėmiausi jos pagalba tvarkyti ir RAW nuotraukas. Reikalas tame, kad RAW nuotraukų apdorojimui aš tuo metu pasirinkau Sony RAW konverterį, kurio vartotojo sąsaja praktiškai atkartojo fotoaparato nustatymus, o tai man atrodė žymiai patogiau, nei Adobe konverteris, kuris buvo integruotas į Photoshop Elements. Taigi, iš Elements nuotraukų katalogo išsišaukiant Sony Image Digital Converter, Elements taip pat sukuria ir RAW kopiją, kurią ir pakiša Sony programai, nors ta irgi turi versijavimo galimybę. Taip dirbant, teko pastoviai valyti tokias kopijas arba reikėjo susitaikyti su mintimi, kad “storos” RAW bylos pradės daugintis kaip triušiai, o dar plius galutinis rezultatas JPEG pavidalu. Po velnių, mano kompiuterio diskas ne guminis! Šios problemos sprendimas kaip ir akivaizdus – reikia keisti katalogo tvarkymo programą į kitą, kuri moderniau tvarkosi tiek su nuotraukų katalogu, tiek su nuotraukų versijomis, nepriklausomai nuo formato. Šiaip aš dar galėčiau kažkaip gyventi su šia problema (tuo labiau gaila atsisakyti programos, už kurią sumokėti pinigai), jei ne dar viena, kuri taip pat susijusi su RAW formatu.

Sekanti problema man tikrai buvo netikėta. Praktiškai iki to RAW formatą aš traktavau tik kaip kitokį nuotraukų formatą, kuris turi daugiau tvarkymo galimybių nei JPEG. Visus kitus niuansus nuo manęs paslėpdavo su fotoaparatu gautas  Sony Image Digital Converter (IDC), kuris patyliukais nudirbdavo kai kuriuos darbus už mane. Aš tikrai nesukau sau galvos nei dėl triukšmų lygio, esant aukštam jautrumui (ISO 800 ir daugiau), nei dėl vaizdo aštrumo (sharpness). Taip pat per daug nekreipiau dėmesio ir specifinius fotoaparato nustatymus, nes IDC taip pat tai sugeba sutvarkyti. Gauti galutiniai nuotraukų rezultatai JPEG formatu mane visiškai tenkino, o pats tvarkymo procesas irgi neatimdavo daug laiko.  Kol vieną gražią rudens dieną buvo BUM! Tą dieną buvo tikrai gražus, saulėtas ir labai rudeniškas oras, o medžių labai spindėjo rudens auksu. Būtent tai aš norėjau užfiksuoti. Kadrai fotoaparato ekrane atrodė tikrai puikiai, ir aš laimingas grįžau namo. O namie, kai įkėliau nuotraukas į Elements katalogą, aš apstulbau. Ten buvo lyg ir tos pačios RAW nuotraukos, bet kažkokios blankios, o vietoj auksinio lapų spindesio, kažkokia rausvai balzgana ruda spalva. KUR DINGO GRAŽIOS SONY SPALVOS? Negelbėjo niekas, nei Sony IDC konverteris, kuris turi įdėtus visus 14 Sony kūrybinių spalvų profilių, kurių pagalba galima gauti gražias JPEG nuotraukas, nei į Elements integruotas Adobe RAW Converter (ACR). Praktiškai tiek su vienu, tiek su kitu konverteriu turėjau nemažai paplušėti, kol gavau kažką panašaus į sugeneruotą paveiksliuką fotoaparato ekrane. Štai nuo šio momento ir prasidėjo įvairių RAW konverterių bandymai, informacijos apie RAW formato ypatybes paieškos internete ir pan.

Ką gi sužinojau? Tikrai nemažai. Sužinojau, kad nėra bendro RAW standarto, t.y kiekvienas foto technikos gamintojas yra sukūręs savo formatą kiekvienam savo gaminamo fotoaparato modeliui. Tai yra uždari formatai, todėl bent jau spalvų atkūrimo prasme geriausiai tvarkosi paties gamintojo sukurti RAW konverteriai. Kitų programinės įrangos gamintojų konverterių kokybė priklauso dažniausiai nuo to, kaip su jais bendradarbiauja foto technikos gamintojai arba kaip paplitę vieno ar kito gamintojo modeliai. Bet kuriuo atveju rezultatai būna skirtingi ne tik atkuriamų spalvų spalvų atžvilgiu, bet ir triukšmų suvaldymo bei ekspozicijos reikšmių atžvilgiu. Pavyzdžiui, ACR gan prastai tvarkosi su triukšmais Sony DSLR-A700 RAW nuotrauk
ose, ypa]
]>

Įrašo “RAW: dilemos ir kompromisai” komentarų: 16

  1. Nuo pat dslr įsigyjimo naudoju tik RAW, nes visada darau nors ir minimalias spalvų korekcijas ir t.t. Dėl programų man panaši situacija. Naudoju Adobe Lightroom, kuris man yra labai patogus, tačiau nekorektiškaiatvaizduoja Nikono spalvas. Nikon Capture NX atvaizduoja labai gerai, taip kaip matai fotiko ekranėlyje, tačiau programa man nepatogi 🙂

    • Kažkodėl visada maniau,kad bent jau Nikon naudotojai turi mažiausiai bėdų su ACR, nes Adobe ir Nikon oficialiai bendradarbiauja. Net kalibravimo profiliai visi sukurti tiek Nikon, tiek ir Canon fotikams.

  2. Aš tai 99 proc. nuotraukų darau su RAW. Naudoju Adobe Bridge + ACR + Photoshop. Katalogus sudarinėju rankiniu būdu pagal datą. Kas dėl spalvų – tai reikia parsisiųsti ir įsirašyti į ACR kameros standartinius profilius. Tada vaizdas bus beveik toks pats kaip ir iš fotoaparato (jeigu naudojama sRGB). Čia Canon atveju. Nežinau, ar Sony yra profiliai ACR.
    Dar buvau susidūręs su problema, kad man neteisingai ACR vaizdą rodė, nes naudojo monitoriaus kalibravimo profilį (ICC). Reikia žiūrėti, kad ACR (Photoshop’as) naudotų tą patį spalvų profilį kaip ir OS, nes priešingu atveju nuotraukos gamintojo soft’e (ar kitoje programoje) atrodys geriau nei Photoshop’e.
    Beje, reikėtų vengti AdobeRGB. Tokia mano patirtis 🙂

    • Pradžioje irgi galvojau, kad problemos su monitoriaus kalibravimo profiliais, bet visgi paaiškėjo, kad ACR kai kurias spalvas atkuria kitaip. Kartais tai išeina į naudą, bet daugumoje atvejų tai rezultatas būna prastas. Beje, ACR turi tik standartinį SONY A700 profilį. Dažniausiai neatitikimus lemia kokiomis apšvietimo sąlygomis fotografuota, t.y WB temperatūros reikšmės.

  3. Buvau sumąstęs pereiti prie RAW pabandymų, tai dabar stoviu koją pakėlęs ir nežinau, ar tą žingsnį žengti. Bo nesinori daug laiko gaišti prie nuotraukų tvarkymo 😦

    • Siūlau žengti. Iš pradžių gal bus ir nelabai patogu, gal užims daug laiko, kol atidirbsi savo metodus, bet, manau, rezultatai būna verti to vargo.

  4. Fotografuoju nikon’u tai naudojau capture nx, gerai rodo spalvas, bet su ja žaidimui reikia paskirti laiko, nes kiek nepatogi jos darbo logika + megsta itin striginėti, tačiau bet kada galima atstatyti originalią foto.
    Lightroom’as geras yra, nes leidžia dirbti ant dviejų monitorių, kas reiškia aiškesneį vaizdą ir detales redaguojant. Minusas, kad kieksuprantu radagavimo info saugo vienam arba nusistačius į foto kataloge esantį failiųką, kuris be lightroom ne ką duoda.
    O dabar žaidžiu su Camera RAW, nes patogiau katalogus žiūrėti su Bridge. Įkelinėjant foto į kompiutėrį Bridge importer’is pasiūlo pakeist į *.dng, o tai liedžia, kad pakeitimai redaguojant su camera raw išsisaugotu, bet eitu ir juos numušti atgal.

    • Lightroom tai pat leidžia konvertuoti į dng jau importp metu. Jei nuotraukos nekonvertuotos į dng, tai visi pakeitimai saugomi šalia prikabintame xmp failiuke. Taip, Lightroom katalogas yra svarbus ir reikia juo rūpintis 🙂

  5. na pvz. pentaxe matau du raw formatus – originalų pef ir suderinamą su adobe dng. Kažin kurį rinktis?

    • Viskas priklauso nuo programos,su kuria tu apdoroji RAW failus. Iš kitos pusės,man buvo kilusi mintis konvertuoti savo RAW failus į DNG, bet jei ateityje nuspręsiu pasirinkti kitą programą, kuri galbūt neskaitys dng, ką tada darysiu?

  6. Fotografuoju Canon 500D, o RAW konvertaimui i JPG naudodavau Adobe RAW Converter. Manes irgi netenkino likusio po konvertavimo netikslios-blankios spalvos, todel pradejau naudoti kartu prie fotoaparato prideta Canon neitin patogia “Digital Photo Professional 3.6“. Valio, spavos po konvertavimo islieka labai geros, taciau kaip jau minejau, programos darbo aplinka nera labai patogi. Kol nesurasiu ko nors patogesnio, darbuosiuosi su “Digital Photo Professional 3.6“. A, gal reiktu pamineti, kad fotoaparate esu nustates sRGB spalvu palete.

    • Čia ir yra labiausiai paplitusi problema – jei tenkina spalvos, tai nepatogi ir archajiška vartotojo sąsaja arba atvirkščiai. Bet šiaip viskas yra sutvarkoma, ir, jei tik turėsiu daugiau laiko, parašysiu kaip aš tas problemas išsprendžiau.

      • Lauksiu Tavo sprendimo. Tikiuosi, kad galesiu ir as juo pasinaudoti.

  7. Atgalinis pranešimas: MariukasM.LT » RAW – ar visada verta?

  8. Atgalinis pranešimas: MariukasM.LT » Mano virtualus “tamsusis” kambarėlis #1

  9. Atgalinis pranešimas: MariukasM.LT » Mano virtualus “tamsusis” kambarėlis #3

Komentavimo galimybė išjungta.