Kažkur tarp Bezdonių ir Buivydžių

 Between Bezdonys and Buivydžiai

http://www.everytrail.com/swf/widget.swf
EveryTrail – Find trail maps for California and beyondhttp://www.everytrail.com/trip/widgetimpression?trip_id=1352512

Kaip ten bebūtų, bet paskutiniu metu Bezdonių ir Arvydų ar tiesiog Buivydžių (kaip jums labiau patinka) kryptis tiesiog valdo. Ne išimtis ir šiandienos išvyka, tačiau šį kartą nusprendžiau, taip sakant, į šį reikalą “pažvelgti giliau”.

Prieš beveik tris mėnesius, keliaudamas į Balingradą, apibrėžiau savotišką ir nemažą ratą žemėlapyje. Po to, grįždamas nuo Žeimenos ir Neries santakos, tą ratą kažkiek praplėčiau pravažiuodamas keliukais tarp geležinkelio ir Neries. Aplink Bezdonis bei Arvydų tvenkinius taip pat ne vieną kartą keliauta. Taigi, beliko išsiaiškinti, kas yra šio didelio rato vidury. Tai ir buvo šios dienos išvykos tikslas.

Kad paįvairinti gyvenimą, t.y. nevažiuoti jau pabodusiais keliais, o paieškoti naujų, vakar teko atlikti šiokius tokius namų darbus. Kadangi mano turimi Garmin žemėlapiai ne kažin ką žino apie šiame rate esančius keliukus, reikėjo atidžiau pastudijuoti Google Earth bei susidėlioti orientacinius taškus, kuriuos jus galite rasti viršuje esančiame maršrute. Jie tikrai pravertė, o ir važiuoti ne pagal navigatoriui žinomus kelius, bet orientuojantis pagal kryptį – žymiai smagiau.

Pirmasis toks orientyras buvo Bezdonyse, už ten esančio dvaro su tvenkiniu. Tad nosies tiesumu ten ir patraukiau trumpiausiu man žinomu keliu nuo Nemenčinės plento dviračio takelio. Pasiekus minėtą vilą, mumi su Trek’u ištiko mažytė šventė:

1000 km

Trek’as prariedėjo savo pirmuosius ir, tikiuosi, ne paskutinius 1000 km. Tai buvo tikrai smagūs kilometrai ir aš tikrai esu šiuo dviračiu patenkintas. Užfiksavęs šį iškilmingą momentą, patraukiau ieškoti pirmo orientyro, t.y artimesnio keliuko link Arvydų tvenkinių. Tuo tikslu pasukau į keliuką tarp dvaro ir Bezdonių tvenkinio. Kadangi čia vanduo, kaip ir Arvydų tvenkiniuose, nuleistas, tai,  daug nesidairydamas į šalis, poslydžiu lauko keliuku smagiu tempu pajudėjau link tikslo. Bet netrukus paaiškėjo, kad ieškomas keliukas yra kitoje Bezdonės upelio pusėje, tad teko grįžti kiek atgal ir tilteliu persikraustyti į kitą krantą:

Tiltelis per Bezdonę

Kitas krantas mane pasitiko nedraugiškais ir, mano laimei, pririštais šunimis bei visai ne kokiu Bezdonių pakraščių bei paties upelio vaizdais:

Bezdonių pakraštys

Bezdonės upelis

Bet čia pat buvo mano ieškomas miško keliukas, kuris mane išvedė į man jau žinomą kelią link Arvydų tvenkinių. Pirma mintis, privažiavus tvenkinius, buvo užsukti į mūsų praeitą kartą atrastą “pasakų namelį” puodeliui karštos arbatos, nes oras buvo visai ne koks, o labiausiai erzino žvarbus vėjas. Bet pralėkus reikiamą keliuką, o kitu nepanorėjus riedėti atgal, arbatą gurkšnojau už Aukštųjų Bezdonių, šalia kelio įrengtoje poilsiavietėje:

Poilsiavietė prie Aukštųjų Bezdonių

Nuo čia visai netoli buvo antras orientyras, kuris mane nukreipė nežinomais miško keliukais link Maikūnų kaimo. Keliukai čia buvo pakankamai smagus ir nesunkūs, tik vietomis kiek smėlėti. Čia vėl gi buvo svarbiausia nepamesti reikiamos krypties, su kuo dideliu problemų nebuvo, nes reikėjo kiek įmanoma laikytis tiesiai.

Išlindus iš miško, atsidūriau prie kažkokios sodybos. Čia apturėjau smagų pokalbį su pagyvenusia moteriške, kurį buvo ką tik grįžusi iš bažnyčios Buivydžiuose. Man su ja pasisveikinus, jį iš karto pasiteiravo ar ne gyvenu kur šalia ir kur keliauju. Bet, atidžiau nužvelgusi iš pradžių mane, o po to ir dviratį, bei pastebėjusi, kad aš naudojuosi navigatoriumi (iš kur, po galais, ji apie tokius dalykus žino???) nusprendė, kad atkeliavau iš Vilniaus. Tik pasitikslino ar iki čia atkakau nuo Mickūnų ar nuo Bezdonių. Atsakius, kad nuo Bezdonių, ji visai rimtai pareiškė, kad jai irgi teko lankytis ten esančioje bažnyčioje. Iš mandagumo pasiteiravus kelio link Maikūnų ir Pričiūnų, senoji kaip mat nušvito ir detaliai nupasakojo kryptį, pabrėždama, kaid pirmajame kaime yra gražus kryžius, o antrajame yra koplyčia, kur laikas nuo laiko rengiamos kažkokios vietinės religinės šventės. Kokios – tai nelabai supratau, nes nesu toks geras vietinės lenkų kalbos žinovas, bet dėl kryžiaus ji buvo teisi. Visuose pakeliui tiek dabar, tiek ir anksčiau pravažiuotuose šio krašto kaimuose ar gyvenvietėse, nežiūrint to, kad dauguma jų daugiau ar mažiau apgriuvę, o kai kur ir visai sunykę, šalia kelio stovi dideli ir išpuoselėti kryžiai. Dažnai tik pagal juos gali suprasti, kada baigiasi vienas ir prasideda kitas kaimas. Esu jų tikrai daug matęs, tad jie man jau visi pasidarę vienodi. O va Šv. Ignoto koplyčia, esanti už praktiškai beišnykstančio Pričiūnų kaimo – tikrai verta dėmesio:

Pričiūnų Šv. Ignoto koplyčia

Pričiūnų Šv.


 Ignoto koplyčia

Nežinau nei kas, nei kodėl ją čia pastatė (gal kas žinote?), bet man ji patiko. O jei atidžiai pažiūrėsite į žemėlapį, tai pamatysite, kad ji yra beveik mano apibrėžto rato vidury, kažkur tarp Bezdonių ir Buivydžių.

Kiek pailsėjęs bei atgavęs jėgas nuo puodelio karštos arbatos bei šokolado batonėlio, pajudėjau toliau savo suplanuotu maršrutu, kuris netrukus kirto Buivydžių plentą. Užvažiavęs ant kalniuko, užmečiau akį atgal, į tolumoje likusį Akuotninkų kaimą:

Akuotninkai iš toli

Stoviniuoti ir grožėtis tokiais vaizdais šiandien tikrai buvo netinkamos sąlygos. Šaltas ir žvarbus vėjas iš visų jėgų stengėsi prasimušti pro mano šturmuotę ir išsiurbti visą šilumą. Tad visa laimė, kad kelio danga leido smagiai minti, o ir pakeleivingų kaimų palaidi šunys neleido atvėsti. Tad, galima sakyti, visai smagiai pasiekiau paskutinį navigatoriui šioje trasoje žinomą tašką – Šventininkų kaimą, kurio gale stovėjo “bajoriškas”, tik apleistas namas:

Namas Šventininkuose

Nuo čia vėl turėjau atrasti keliuką tarp dviejų orientyrų.

Su paieška problemų nekilo. Kilo problemų su danga, įveikus drėgną ir slidų lauko keliuką bei įvažiavus į mišką. Čia vos nenusiverčiau nuo dviračio. Miškas mane pasitiko iš pirmo žvilgsnio gražiu, lapais nuklotu keliuku, kuris prie to dar leidosi į pakalnę. Smagiau užgulus pedalus, paaiškėjo klasta – po storu lapų sluoksniu buvo klampus smėlis, į kurį aš labai smagiai įlėkiau. Gerai, kad važinėdamas kalnu dviračiu šunkeliais, įpratau lėkdamas nuo kalno neatsipalaiduoti. Praktiškai tik tai man padėjo išlaikyti pusiausvyrą ir suvaldyti dviratį. Teko po mažu ir atsargiai įveikti šią atkarpą. Pasiekus antrą šios atkarpos orientyrą ir vėl išvažiavus į navigatoriui žinomą kelią, prieš akis nusidriekė toks mini karjeras:

Mini karjeras

Pasižiūrėjus iš arčiau, pasirodė, kad kasamas čia kažkoks baltas gruntas:

Mini karjeras

Kodėl ir kam neklauskit, nes tikrai nežinau. Bet nuo čia supratau, kad patekau į kažkokią savotišką industrinę zoną ir kad su smėliu man teks “draugauti” ilgai, gal net iki Skersabalių.

Ir tarsi to įrodymas, iš karto už karjero mane pasitiko bjaurus smėlėtas kalnas, į kurį teko dviratį užsitempti (fotografavau jau nuo kalno viršaus):

Keliukas

Užsikabarojęs į viršų, vėl pamačiau normalų lauko keliuką, kuris vedė pro gražiai aptvarkytas sodybas. Tai pamaniau, kad čia vargai kaip ir baigėsi. Bet kur tau, nusileidimas buvo tikrai ne ką geresnis nei pakilimas:

Keliukas

Bet į apačią tai ne į viršų. O už posūkio vėl Trek’o ratai pradėjo kabinti kietą miško keliuko dangą ir važiavimo greitis tikrai gerokai padidėjo, Keliukas buvo smagiai raitytas, tad nelabai kreipiau dėmesį į už krūmokšnių šmėkščiojančias kažkokių pastatų liekanas. Linksmumas tęsėsi iki pervažos, už kurios vėl buvo smėlis. Bet čia mane labiau sudomino geležinkelio mazgas:

Geležinkelio mazgas prie Skersabalių

Tik čia tvyrantys kvapai rietė nosį.

O dar už posūkio pasirodė kažkoks pastatas, primenantis kolonėlę, jei ne už jo stūksanti galinga smėlio atodanga:

Skersabalių smėlio ir žvyro telkinys

Pradžioje nesupratau kas čia per velniava, o pavažiuoti iki tolumoje esančio stendo jau nesinorėjo. Bet, pasinaudojus fotoaparato optika, paaiškėjo, kad tai Skersabalių smėlio ir žvyro telkinys:

Skersabalių smėlio ir žvyro telkinys

O toliau vėl platus ir greitas gruntinis kelias, kuriuo nestabtelėjęs pralėkiau Skersabalius. Tik kažkuriame posūkyje užmačiau į šoną nueinantį keliuką, virš kurio buvo dideli vartai su didele iškaba, kuri skelbė, kad čia yra Skersabalių vagonų plovimo stotis. Tai pagalvojau, kad tas geležinkelio mazgas ir smarvė su tuo kažkaip susiję.

Tas greitas kelias netrukus užsibaigė Buivydžių plento asfaltu ties Kreivėnų pervaža, nuo kur tuo plentu aš sparčiai parmyniau namo.

Tai tiek apie mano šiandienos klajones ir nuotykius kažkur rato tarp Bezdonių ir Buivydžių vidury. Maršrutas, mano manymu gavosi įdomus, nors ir ne visai lengvas. Numinta beveik 42 km, o tikslesnė informacija, kaip visada, Garmin Connect’e.

Įrašo “Kažkur tarp Bezdonių ir Buivydžių” komentarų: 18

  1. sveikinu su pirmu tukstanciu 😉 rekomenduoju kilpa palei Nerei nuo Moliu puses, poto per tilteli Buivydziuose ir jau is kitos Neries puses iki Santakos.

    na o mes siandiens su mintimi, kad toks ruduo testis amzinai negali susukom dar viena simtine kilometru. si karta Neries regionis parkas http://www.mapmyride.com/routes/fullscreen/57005626

    o kodel delioji orientacinius taskus, o ne visa track’a is akies? na pvz. mapmyride.com naudoja kazkoki kreiva sattelite map’a, kurio detalumas kur kas blogesnis nei maps.lt. tai paziuri kaip maps.lt koks misko keliukas vingiuoja ir poto jau rankomis susibraizai track’a. idealiai pataikyti neimanoma, bet naviguoti kur kas patogiau kai ekrane yra track’o linija. ta linija suprantam daznai buna “salia“ realios lokacijos ir OffRoad 4×4 keliuku, bet kryptis aiski ir teisinga.

    • Pirmas tūkstantis ne man, o šiam dviračiui, bet vis tiek dėkui 🙂 Santaka kol kas bus pamiršta, nes ten ne kartą būta. Bet tavo mintis su sienų inspektavimu – labai patraukli.

      Orientaciniai taškai, o ne gatavas nubraižytas maršrutas suteikia daugiau laisvės ir paprastumo važinėjant miško ir laukų keliukais. Tie keliukai tai dingsta tai vėl atsiranda, bet jau kitoje vietoje. Tad esant reikalui koreguoti ar keisti sudėtą iš taškų maršrutą pagal situaciją ar norus žymiai lengviau. Be to, skirtingose atkarpose galima naudoti skirtingus žemėlapius ar navigavimo būdus: pagal kelius arba off-road. Be to navigatoriaus noras perskaičiuoti maršrutą nesukelia bereikalingos painiavos.

  2. O tas Garmin’as teisingai skaičiuoja kilometrus? Nes kažkaip keista skaitant tavo blogą ir matant kiek daug važinėji, kad dar tik 1000 km esi nuvažiavęs. Aš vien mieste per šią vasarą tiek nuvažiavau.

    • Viskas su tais kilometrais gerai. Prasčiausiai su kalnu dviračiu važiuojant miškais ir laukais ar bekelia, tie kilometrai ne taip lengvai ir greitai prisisuka kaip ant asfalto. Atrodo kad taip ilgai ir sunkiai važiavai, išliejai nemažai prakaito, o kilometrų įveikei ne taip jau ir daug 🙂 O asfaltu mes važinėjame tikrai mažai.

  3. net nepatogu klausti – o šituo tiltuku per nerį niekada nebandei pasinaudoti?
    54.869964,25.572306

    • Šį tiltą žinau nuo seno, bet kažkaip nenebuvo reikalo per jį eiti, o vėliau ir noro, nes jis jau buvo nelabai tinkamas vaikščiojimui. O dabar dar ir uždarytas.

      • nebent kažkas pasikeitė – anksčiau tiesiog kabojo ženklas “vaikščioti draudžiama“ į kurį niekas nekreipė dėmesio – ant sniego puikiausiai matėsi ištryptas takas. tiesiog dar viena atkarpa, kur dviratį reikia prasivesti 🙂

        • Tas ženklas ir reiškia, kad tiltas yra uždarytas. O jei kam dzin ant savo sveikatos ir gyvybės, tai gali vaikščioti ir toliau. O man paprasčiausiai tiesiog nebuvo reikalo juo eiti. Beje, toks pat, tik sutvarkytas, kabo Buivydžiuose. Vat juo teko pasinaudoti.

          • hm. tiesiog dar vienas būdas kirsti nerį, nevažiuojant iki santakos. man pavyzdžiui labai trūksta bet kokio būdo persikelti per upę tarp antakalnio ir nemečinės tiltų, turbūt naudočiausi dviem išmptom virvėm, jei tokios būtų.
            o tiltas paliktas naudojimui, mano galva. uždarymui reikėtų nukirpti kelis trosus ir išvežti traktoriumi į metalo laužą

  4. Labai įdomus straipsnis. O gal kartais teko Lazdėnuose būti? Geležinkeliu galima gabentis dviratį ir tada važinėti po parką. Man tiesiog įdomu, kokie ten atstumai, ar pėsti įmanoma nors ką nuveikt.

    • Nors esu nemažai keliavęs po Neries regioninį parką, Lazdėnuose nesu buvęs. Su dviračiais paprastai startuoju netoli Panerių dvaro, šalia kurio yra mano kolegos sodyba. Ten galiu saugiai palikti automobilį.

Komentavimo galimybė išjungta.